Het Apeldoorn's Jeugd Orkest neemt deel bij Ricciotti's JuR Festijn!

14 november 2015 was een dag vol eerste keren! Het Ricciotti ensemble ging voor het eerst een junioren festijn organiseren. En het net nieuw gevormde Apeldoorn's Jeugd Orkest - een samenwerking tussen Markant, Centrum voor kunsteducatie Apeldoorn en de Samenwerkende Particuliere Muziekdocenten Apeldoorn (SPMA) - had daar zijn eerste optreden.

Samen met muzikanten uit Drenthe en de regio Arnhem werd in de ochtend gerepeteerd en in de middag optredens - geheel in Ricciotti sijl - op niet alledaagse locaties gegeven. Het Ricciotti ensemble - en zo dus ook de 6 eendaagse junioren ensembles waarvan het Apeldoorns-Oost Nederlandse er een van was - heeft zich ten doel gesteld heeft om symfonische muziek van kwaliteit te brengen op plaatsen waar deze normaliter niet klinkt. Ricciotti zet zich ervoor in de vaste kaders symfonische muziek te doorbreken.

En zo werd een optreden in het verplegingstehuis Casa Bonita en bij jeugdige, net oorlogsgebieden onvluchte vluchtelingen gegeven. Als klap op de vuurpijl ’s avonds een gezamenlijke finale van alle 6 JuR orkesten in Utrecht’s Werkspoorkathedraal. Muziek dus op andere locaties en ander publiek dan ‘normaal’.

Stichting MarKans heeft geholpen om de jonge muzikanten uit Apeldoorn deze unieke ervaring te kunnen beleven.

Eerder uitgelicht

Andere projecten